• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5863 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر

اسراييل براي حمله زميني به جنوب لبنان آماده مي‌شود؟

صلح درلبنان به مويي بند است

جنگنده‌هاي اسراييل مجموعه‌اي از مواضع حزب‌الله را در شهرهايي در شرق دره بقاع و بخش‌هاي جنوبي لبنان هدف حملات هوايي‌شان قرار دادند

احسان پناه‌بر| به گزارش شبكه تلويزيوني الميادين، جنگنده‌هاي اسراييل مجموعه‌اي از مواضع حزب‌الله را در شهرهايي در شرق دره بقاع و بخش‌هاي جنوبي كشور هدف حملات هوايي‌شان قرار دادند. منابع متعدد گزارش دادند در يكشنبه شب، تنها در كمتر از 30 دقيقه، اسراييل بيش از 80 حمله هوايي عليه مناطقي در لبنان انجام داد. در همين راستا، اكونوميست در گزارشي مدعي شد اسراييل در حال طرح‌ريزي حمله زميني به لبنان است كه طي آن بتواند مناطقي را در چند كيلومتر از خاك اين كشور اشغال كند. به گفته الميادين، شهرهاي هرمل، زبود و حربطه در بقاع و همچنين مناطقي در صور و نبطيه در جنوب لبنان بمباران شدند. در همين حال، الميادين گزارش داد در پي حمله حزب‌الله به پايگاه المرج در شمال سرزمين‌هاي اشغالي، دست‌كم دو نظامي اسراييلي كشته شدند. منابع عبري نيز گزارش دادند بر اثر شليك موشك ضدتانك از سوي حزب‌الله به خودروي نظاميان اسراييلي، دست‌كم پنج نظامي اسراييلي مجروح شدند. حزب‌الله در اعلاميه‌اي گفت: اين جنبش مسووليت حملات متعدد به مواضع نظامي اسراييل در مزارع اشغالي شبعا و همچنين در شمال اسراييل را بر عهده گرفته است. تشديد درگيري بين اسراييل و حزب‌الله نگراني‌هاي جهاني را در مورد وقوع يك جنگ تمام عيار در خاورميانه افزايش داده است.

در تحولي ديگر، اين‌بار در غزه، رويترز گزارش داد جنگنده‌هاي اسراييلي بار ديگر به مدرسه‌اي در غزه حمله كردند. سازمان يورو-مد، ناظر حقوق بشر اعلام كرد كه اكثريت قريب به اتفاق فلسطيني‌هايي كه در حمله روز شنبه رژيم صهيونيستي به مدرسه زيتون در شهر غزه كشته شدند، زن و كودك بودند. به گفته اين سازمان، 13 كودك و 6 زن در ميان 21 فلسطيني كشته شده در اين حمله هستند. مقامات بهداشتي پيشتر از كشته شدن 22 نفر خبر دادند. پيش از اين نيز به گزارش الجزيره، اسراييل روز شنبه به دو مدرسه ديگر در غزه كه تبديل به پناهگاه شده‌اند، حمله كرده و دست‌كم 10 فلسطيني ديگر را كشت.

 

فصل تازه رويارويي در ميدان سايبري؟

لئون پانتا، مدير سابق سيا، به شبكه تلويزيوني سي‌بي‌اس گفت كه نگران عواقب احتمالي انفجارهاي پيجرها و بيسيم‌ها در لبنان است. پانتا با اشاره به اين حملات گفت: من فكر مي‌كنم كه اين يك نوع حملات در طبقه‌بندي تروريسم جاي بگيرد، چراكه علاوه بر نيروهاي حزب‌الله، برخي شهروندان لبناني نيز هدف قرار گرفته‌اند. او گفت كه وقتي رعب و وحشت وارد زنجيره تامين مي‌شود، مردم را وادار مي‌كند اين پرسش را مطرح كنند كه بعد از آن چه مي‌شود و آيا امنيت آنها در سراسر لبنان و حتي منطقه، تنها با يك وسيله ارتباطي ممكن است هر لحظه به خطر افتد. مدير سابق سيا افزود: اگر دولت‌ها اكنون تلاشي براي مقابله با اين تهديدها نكنند، حملات تكنولوژيك به‌طور كلي مي‌تواند به ميدان نبرد آينده تبديل شود.

 

اسراييل سلاح تازه‌اش را رها نمي‌كند

ديويد دي روش، استاد دانشگاه دفاع ملي در واشنگتن در گفت‌وگو با الجزيره پيش‌بيني كرد كه اسراييل استفاده از روش‌هاي غيرمتعارف جنگ عليه حزب‌الله را افزايش خواهد داد. به باور اين استاد دانشگاه، به نظر مي‌رسد منطقه تا جنگ تمام عيار ميان حزب‌الله و اسراييل زمان زيادي ندارد و بيش از نيمي از راه به سمت اين درگيري پيموده شده است. دي روش گفت: من فكر مي‌كنم كه به‌طور فزاينده‌اي محتمل است كه شاهد تهاجم‌هاي هدفمند كوتاه‌مدت باشيم. او گفت: ممكن است به زودي شاهد عمليات‌هاي محدود نيروهاي هوابرد اسراييلي به خاك لبنان باشيم. اين حملات مي‌تواند با پشتيباني حملات هوايي، دريايي يا حتي نيروهاي زميني براي تصرف تاسيسات خاص و مقر حزب‌الله همراه شود. اين تحليلگر امريكايي به الجزيره گفت: اين حملات محدود احتمالا شامل كنترل فرماندهي زيرزميني و تاسيسات تحقيقات موشكي حزب‌الله خواهد بود كه اسراييلي‌ها قصد دارند آنها را منهدم و سپس عقب‌نشيني ‌كنند. دي روش در پيش‌بيني راهبرد اوليه اسراييل گفت: هدف تهاجمات اوليه اسراييل احتمالا به جاي پرسنل، انهدام تاسيسات و تجهيزات لجستيكي و مخابراتي حزب‌الله خواهد بود. او همچنين گفت: در اين عمليات محدود، اسراييل ممكن است به ترور برخي نيروها در رده فرماندهي ميدان نيز دست بزند. اين تحليلگر امور امنيتي و راهبردي در پايان استدلال كرد كه در مرحله اوليه، اسراييل به هيچ روي بر اشغال گسترده جنوب لبنان تمركز ندارد، چراكه مي‌داند در نبرد طولاني و گسترده با حزب‌الله متحمل تلفات بالايي خواهد شد. دي روش افزود كه حملات هدفمند اسراييل به رهبري حزب‌الله نيز احتمالا ادامه خواهد داشت.

 

احتمال برقراري آتش‌بس ميان اسراييل و حزب‌الله اندك است

پل پيلار، عضو ارشد غيرمقيم در مركز مطالعات امنيتي دانشگاه جورج تاون، در تحليلي در وب‌سايت ريسپانسيبل استيت كرافت نيز به تشديد تنش ميان حزب‌الله و اسراييل پرداخت. پيلار معتقد است انگيزه اين افزايش تنش از سوي اسراييل هر چه كه باشد، خرابكاري اين رژيم در دستگاه‌هاي ارتباطي حزب‌الله با پاسخ قاطع اين جنبش در آينده همراه خواهد بود. اما از نظر پيلار، عامل تعيين‌كننده در رسيدن به جنگ تمام عيار ميان حزب‌الله لبنان و اسراييل نوع و اندازه حملات حزب‌الله است. به عقيده اين تحليلگر امور امنيتي خاورميانه، يكي از ويژگي‌هاي استفاده اسراييل از نيروي مرگبار انفجار پيجر‌ها و بيسيم‌هاي حزب‌الله اين است كه قدرت خود در امور فناوري و كنترل ميدان جنگ از راه دور را به رخ بكشد. به باور پيلار، رويكرد اسراييل در لبنان با رويكرد اين رژيم در غزه متفاوت است، چراكه به نظر مي‌رسد تلاش دارد بدون درگيري تمام عيار مستقيم، ضرباتي را به حزب‌الله وارد كرده و اين جنبش را وادار به عقب‌نشيني كند. پيلار با اشاره به جبهه كرانه باختري ارتش اسراييل مي‌نويسد كه رويكرد اسراييل در شرايط كنوني ايجاد رعب و وحشت است و با حملات گاه و بي‌گاه به برخي مناطق مسكوني و غيرنظامي و همچنين حملات هوايي به لبنان و شهروندان اين كشور تلاش دارد در بعد رواني نيز بر نتيجه جنگ تاثير بگذارد.

حملات تكنولوژيك اسراييل عليه لبنان بر اين موضوع تمركز دارد كه اين‌گونه حملات با راهبرد بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل در مقابله با حزب‌الله منطبق است، اما با راهبرد كلي رژيم اسراييل به هيچ روي همخواني ندارد. از نظر پيلار، يكي از محرك‌هاي اصلي در پيشبرد افزايش تنش از سوي اسراييل انگيزه‌هاي شخصي نخست‌وزير بنيامين نتانياهو است كه ادامه و حتي تشديد جنگ را تنها كارت برنده خود براي حفظ ائتلاف راست افراطي در كابينه مي‌داند. بنابراين تلاش دارد در قدرت باقي بماند. تنها در اين صورت است كه او مي‌تواند ضعف‌ها و فسادهاي خود را لاپوشاني كند. محرك ديگر از نظر پيلار، جنبه احساسي موضوع است و نه راهبردي آن. به‌زعم اين تحليلگر امور خاورميانه، حملات و تشديد تنش در لبنان و جنگ نزديك به يكساله در غزه از نفرت گسترده اسراييل از اعراب ناشي مي‌شود. در پايان، استاد امور امنيتي دانشگاه جورج تاون مي‌نويسد كه بعيد است كابينه نتانياهو به هر گونه آتش‌بسي با حزب‌الله تن دهد. از نظر پيلار، آتش‌بس در مرز لبنان، به‌رغم تلاش‌هاي ايالات متحده، محكوم به شكست است، چراكه اسراييل در يك هفته گذشته به‌طور مداوم بر سطح تنش‌ها افزوده و با هدف قرار دادن بلندپايه‌ترين فرماندهان حزب‌الله، عملا به دنبال تشديد تنش و حتي جنگ تمام عيار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون