• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

هم‌افزايي دولت و شهرداري

حسن خليل‌آبادي

رابطه دولت و شهرداري اخيرا بنا به اتفاقات رخ داده، مخدوش شده و شهردار تهران در جلسات هيات دولت حضور ندارد. نبايد فراموش كرد كه رابطه مجموعه دولت با شهرداري تهران نه تنها در اين دوره بلكه در ادوار مختلف از اهميت بسزايي برخوردار بوده است. به تعبيري مي‌توان گفت كه دولت ميزبان شهردار تهران در جلسات است و از آنجا كه تهران پايتخت و مركز سياسي محسوب مي‌شود، دولت براي اداره هر چه بهتر كشور نياز دارد كه پايتخت به عنوان مركز سياسي كشور به ‌صورت منظم و هوشمندانه و خلاقانه اداره شود. در واقع ارتباط مثبت و پوياي ميان شهرداري تهران و دولت مستقر همواره آورده‌هاي خوبي به همراه داشته و به نوعي يك ضرورت محسوب مي‌شود. در واقع ارتباط مثبت ميان شهردار تهران با دولت مستقر امر بديهي و طبيعي است؛ چراكه تهران به عنوان نماد كشور اداره مي‌شود و تابلويي از فعاليت‌هاي دولت و شهرداري را منعكس مي‌كند.  از همين روي تصور مي‌كنم، رابطه دولت و شهرداري بايد به سرعت ترميم شود و البته كه هم دولت و هم شهرداري تهران به ‌دنبال ترميم آن هستند؛ چراكه اين اتفاق به نفع مردم تهران و در راستاي توجه به منافع ملي است. رابطه دولت و شهرداري بايد هميشه حسنه باشد تا هم‌افزايي در اداره پايتخت ايجاد شود. يك ارتباط خوب و مفيد مي‌تواند در تحولات شهري تاثيرگذار باشد. براي نمونه در دولت مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آقاي غلامحسين كرباسچي در سمت شهرداري تهران فعاليت مي‌كرد. رابطه ميان شهردار تهران و رييس دولت، رابطه بسيار نزديكي بود و آنها چه به لحاظ عاطفي و چه به ‌لحاظ ارتباط سازماني و ارگاني، ارتباط بسيار موثر و مفيدي با هم داشتند و محصول ارتباط خوب دولت و شهرداري، ايجاد تحولات مهم در پايتخت شد.

به ‌طور طبيعي انتظار مي‌رود كه رييس شوراي شهر تهران كه هم در دولت و هم در شهرداري صاحب نفوذ است به اين موضوع ورود كند. در واقع آقاي محسن هاشمي در جايگاه رييس شوراي شهر تهران همواره فصل مشترك شورا و شهرداري با دولت بوده و نقش خود را نيز در اين زمينه به خوبي ايفا كرده است؛ بنابراين در اين شرايط نيز مي‌تواند، مشكل را حل و فصل كرده و شهردار را به جلسات هفتگي هيات دولت بازگرداند.
البته از نگاه من اين رابطه به سرعت ترميم مي‌شود و اميدوارم هم شهرداري و هم دولت فصل‌الخطاب تمام اقدامات و اظهارات‌شان قانون باشد. هر اختلاف ‌نظر و ديدگاهي كه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، ‌اجتماعي و... ميان دستگاه‌ها، نهادها يا سازمان‌هاي مختلف پيش مي‌آيد، ‌لازم است كه با نگاهي به قانون، حل و فصل شود تا منافع مردم و منافع ملي تامين شود. حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت نيز تامين منافع مردم را در پي خواهد داشت؛ چراكه تهران تنها يك شهر متعلق به شهروندان تهراني نيست بلكه تهران متعلق به همه كشور و شهري رنگين‌كماني است از همه اقوام، ‌اديان، سلايق، گروه‌ها و... و تمامي اينها كنار يكديگر و با هم در پايتخت زندگي مي‌كنند؛ گويي كه اين شهر متشكل از خرده‌فرهنگ‌هاي همه استان‌هاي كشور تقريبا ماكتي كوچك از ايران عزيزمان است. بنابراين لازم است هر چه سريع‌تر اين اختلافات مرتفع شده و تبديل به هم‌افزايي مديريتي شود؛ چراكه بي‌شك نتيجه مثبت آن متوجه مردم خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون