• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

اتفاق روز

23 ميليارد دلار منابع بانك مركزي بازمي‌گردد

ولي الله سيف

رييس كل بانك مركزي، وجوه بلوكه شده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور را 23 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين منابع در ژاپن، كره جنوبي و امارات متحده عربي بلوكه شده است. ولي‌الله سيف در جمع خبرنگاران افزود: علاوه بر اين، حدود 6 ميليارد دلار از منابع ايران هم در كشور هند وجود دارد كه متعلق به دولت است و به مالكيت بانك مركزي در نيامده است. سيف درباره امكان اتصال سوئيفت به همه بانك‌هاي كشور گفت: به نظر مي‌آيد بر اساس تفاهم‌هاي انجام شده و در دوره زماني مشخص شده، ظرف چهار، پنج ماه آينده، كارگزاران نظام بانكي مي‌توانند به نحو مطلوب همراه با ابزارهاي مورد نياز كه سوئيفت يكي از آنهاست، با ديگر بانك‌ها ارتباط برقرار كند. وي در ارتباط با سياست بانك مركزي در مورد نرخ ارز نيز گفت: با توجه به شرايط نسبتا متعادل بازار ارز، تحت تاثير هيجاني اخبار اوليه شاهد كاهش نرخ بوديم اما در مجموع با توجه به تعادلي كه در عرضه و تقاضاي ارز در بازار وجود دارد، پيش بيني ما اين است كه اثر بلندمدتي نخواهد داشت.

 

صادرات نفت به 5/2 ميليون بشكه مي‌رسد

بيژن زنگنه

وزير نفت تاكيد كرد: پنج يا شش ماه زمان لازم است تا توليد نفت نسبت به مقدار فعلي افزايش يابد. بيژن زنگنه در حاشيه جلسه هيات دولت گفت: من قبلا هم گفته‌ام پس از لغو تحريم‌ها آماده‌ايم كه 500هزار بشكه در روز افزايش صادرات داشته باشيم. ما بعد از اجراي توافق هم مي‌توانيم تا يك ميليون بشكه صادرات را افزايش دهيم و صادرات را به 5/2ميليون بشكه در روز برسانيم. وي همچنين اضافه كرد: اولويت ما توسعه ميادين مشترك نفتي و گازي از طريق ظرفيت‌هاي داخلي و خارجي است. ما همچنين جهش خود را در حوزه پتروشيمي سرعت مي‌دهيم. وزير نفت با بيان اينكه اكنون شركت‌هاي زيادي آماده سرمايه‌گذاري در ايران هستند، گفت: هفته آينده معاون صدراعظم آلمان به ايران مي‌آيد و ما اميدواريم همكاري خود را با اين كشور افزايش دهيم. زنگنه با بيان اينكه پول نفت بلوكه شده ايران چهار ميليارد دلار است، گفت: ما به دنبال مديريت قيمت نفت هستيم؛ البته در روزهاي اخير به دليل مشكلات بورس چين قيمت نفت پايين آمد و اين امكان وجود دارد كه با اضافه شدن نفت ايران به بازارهاي جهاني باز هم قيمت نفت كاهش يابد.

 

ناوگان هواپيماهاي كوتاه‌برد را مجهز مي‌كنيم

عباس آخوندي

وزير راه و شهرسازي آثار مثبت توافق هسته‌اي را در زمينه حمل و نقل تشريح كرد. عباس آخوندي در حاشيه جلسه هيات دولت با اشاره به اينكه نظام امنيت منطقه با توافق هسته‌اي تغيير بنياديني خواهد كرد، گفت: ‌پروژه اسراييل به عنوان تكيه گاه اصلي غرب در منطقه با بحران مواجه مي‌شود. پروژه داعش نيز دچار بحران شده و شايد آنها از ترس مرگ اقدام به خودكشي كرده و حركت‌هاي تندي كنند. وي در ادامه افزود: ايران لنگرگاه ثبات منطقه است. اكنون بعد ازتوافق مي‌توانيم در حوزه حمل ونقل دستاوردهاي خوبي داشته باشيم. به طور مثال كشتي‌هايي كه در جنوب خليج فارس پهلو مي‌گرفتند اكنون مي‌توانند در سواحل ايران پهلو بگيرند و با اين حال هزينه حمل ونقل كاهش مي‌يابد. آخوندي همچنين گفت: ما از تمام خطوط بين‌المللي هوايي دعوت مي‌كنيم كه پروازهاي خود را به ايران مجددا از سر بگيرند. ما با اين توافق مي‌توانيم به بازارهاي جهاني دست يافته و سطح خدمات و امكانات خود را افزايش دهيم. ما همچنين مي‌توانيم قطعات دسته اول را از صادركنندگان بزرگ در حوزه هوانوردي تهيه كنيم.

 

معاون وزير كشاورزي: نيازهاي مردم ارزان‌تر تامين مي‌شود

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي اعلام كرد: پس از اين توافق و در صورت برداشته شدن تحريم‌ها و حل مشكلات بانكي و انتقال پول، تامين نياز مردم راحت‌تر و ارزان‌تر صورت مي‌گيرد، چرا كه بازار رقابتي به وجود مي‌آيد كه به نفع مردم خواهد بود. علي قنبري اضافه كرد: گرچه سياست دولت بر مبناي حمايت از توليدات داخلي كشاورزي به ويژه توليد محصولات استراتژيك است اما كشاورزان و توليدكنندگان نيز بايد در اين راستا خود را براي رقابت در بازار آزاد آماده كنند و تا حد امكان هزينه‌هاي توليد خود را كاهش دهند. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به بخشنامه دولت در خصوص افزايش شش درصدي قيمت مواد غذايي از سوي دولت گفت: باوجود ابلاغ بخشنامه‌ افزايش شش درصدي قيمت 18 قلم ماده غذايي، برنامه‌اي براي افزايش قيمت گندم، آرد و نان نداريم. علي قنبري ادامه داد: بخشنامه‌ افزايش شش درصدي قيمت 18 قلم ماده غذايي كه گندم، آرد و نان نيز شامل آن بود ابتداي هفته جاري از سوي دولت ابلاغ شد اما اين محصولات كه جزو كالاهاي يارانه‌اي و تنظيم بازاري هستند در سال جاري مشمول افزايش قيمت نمي‌شوند.

 

فطانت مطرح كرد: فعالان اقتصادي از فرصت بورس استفاده كنند

رييس سازمان بورس با اعلام آثار توافق تاريخي بر اقتصاد كشور، سه اولويت اصلي بازار سرمايه از جمله OPEN UP بورس ايران خبر داد و از همه فعالان خواست تا از فرصت به وجود آمده براي توسعه بازار استفاده كنند. محمد فطانت، درباره آثار توافق تاريخي بر اقتصاد ايران و برنامه‌هاي سازمان بورس براي آينده بازار سرمايه گفت: طبق تحليل‌هاي معتبر داخلي و خارجي مانند موسسه گلدمن ساكس، اقتصاد ايران بعد از نهايي شدن لغو تحريم‌ها بالاترين رشد دنيا را به خود خواهد ديد. چرا كه بر همگان عيان و واضح است كه اين كشور پهناور و داراي ذخاير غني چه ظرفيت‌هايي داشته و چه تعداد علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي متعدد و وسيع و در سطح جهاني دارد. وي با تاكيد بر تداوم حمايت‌هاي دولت و نظام از بازارسرمايه ادامه داد: واقعيت اين است كه در اولويت قرارگرفتن بازار سرمايه در اقتصاد كشور و موتور محركه بودن اين بازار، نظر همه دست‌اندركاران ارشد دولت و نظام بوده و هست و بايد اين فرصت از سوي همه فعالان و مديران مغتنم شمرده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها