• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

معاون وزير صنعت در گفت‌وگو با «اعتماد»:

فعلا نيازي به واردات برنج نيست

گروه اقتصادي| با هدف حمايت از توليد داخلي، واردات برنج به كشور فعلا ممنوع شده است.
 معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» در توضيح دلايل ممنوعيت واردات برنج به كشور گفت: فصل برداشت غالبا دولت براي حمايت از برنجكاران وارد عمل مي‌شود و با ممنوعيت واردات برنج تلاش مي‌كند بازار داخلي را براي عرضه برنج ايراني مهيا كند.
علي قنبري در پاسخ به اين سوال كه چه ميزان برنج در انبارهاي كشور وجود دارد، گفت: من درباره ميزان ذخاير استراتژيك نمي‌توانم صحبت كنم چون اين موضوع با امنيت كشور در ارتباط است. ما آمار ذخاير استراژيك كالاهاي اساسي را محرمانه تلقي مي‌كنيم اما بايد اطمينان بدهم كه به ميزان كافي برنج در انبارها هست.
 آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تا پايان آذرماه ۹۱۱ هزار تن برنج به ايران وارد شده است. اين رقم به لحاظ وزني 39 درصد و به لحاظ ارزشي 36 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است اما با اين حال فعالان حوزه توليد برنج معتقدند ميزان واردات برنج در كشور بيش از نياز بوده است.  دعوا بر سر نياز ايران به واردات برنج تنها در سال جاري و در فصل برداشت كنوني به اوج نرسيده است. پيش از اين نيز برخي توليد‌كنندگان برنج معتقد بودند دولت بيش از نياز كشور برنج وارد كرده است. سرانه برنج محل اختلاف وزارت كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و برنجكاران است. وزارت كشاورزي مصرف سرانه برنج را 40 كيلوگرم اعلام كرده است اما جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج مصرف سرانه را كمتر از اين رقم مي‌داند. در سال‌هاي اخير با تنگ شدن حلقه تحريم‌ها، واردات برنج ايران از هند شدت گرفت. در حالي كه در برخي دوره‌هاي زماني بحث بر سر آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي بالا گرفته است اما هند همچنان يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان برنج به ايران است.
 واردات برنج از هند با انتقاد بسياري از كارشناسان همراه بود اما در نهايت هنوز برنج هندي به وفور در بازار ايران يافت مي‌شود. در دولت دهم و پس از بروز مشكل براي دريافت پول نفت از كشورهاي خريدار نفت، واردات برنج از هند افزايش قابل توجهي يافت به طوري كه برخي از اين اتفاق به عنوان معاوضه پول نفت با برنج هندي ياد مي‌كردند.
قنبري در پاسخ به اين سوال كه آيا تا پايان سال واردات برنج به كشور ممنوع باقي خواهد ماند يا خير، گفت: من نمي‌توانم در اين مورد توضيح دهم. در حقيقت واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است و ذخايرمان در حدي است كه تا شش ماه آينده نيز مشكلي از اين بابت وجود نخواهد داشت.  وي در خصوص حجم ديگر ذخاير استراتژيك كشور مانند گندم و روغن و شكر نيز گفت: وضعيت ذخاير استراتژيك در اين حوزه نيز بسيار مناسب است. ما به اندازه كافي ذخاير استراتژيك اين كالاها را در اختيار داريم و مي‌توانيم به سادگي كشور را اداره كنيم.
 قنبري گفت: تاكنون بين 6 تا 7 ميليون تن گندم از كشورهايي مانند استراليا، آلمان و روسيه و اوكراين كه استانداردهاي مورد نظر ما در حوزه گندم را رعايت مي‌كنند وارد شده است و اطمينان مي‌دهم مشكلي از اين بابت وجود ندارد.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد كالاهاي كشاورزي همچنان صدرنشين فهرست كالاهاي وارداتي به ايران هستند.
 اقلامي نظير گندم و روغن هر ساله هزينه فراواني براي كشور در بر دارد.  واردات برنج به كشور در فصل برداشت در حالي ممنوع شده است كه در سه سال گذشته يعني فاصله سال‌هاي 1390 تا 1393 بيش از 5 ميليون و 670 هزار تن برنج وارد ايران شده است.
 ارزش دلاري برنج‌هاي وارداتي به ايران در اين مقطع زماني، يعني از ابتداي سال 1390 تا پايان آذرماه سال 1393 به بيش از 6 ميليارد دلار مي‌رسد.
بسياري معتقدند ايران به اين حجم واردات برنج نيازي ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون