• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

نفت، دلار و طلا در مدار نزول

گروه اقتصادي|ديروز دلار 3513 تومان شد. اين در حالي بود كه پوند، درهم و لير تركيه نيز از دلار پيروي كردند ولي يورو با افزايش قيمت مواجه شد. اين اتفاق در حالي روي داد كه قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني دوباره كاهش پيدا كرد. ديروز نفت خام امريكا به 51 دلار و نفت برنت درياي شمال به 54 دلار رسيد ولي دلار كه دو روز قبل ترمز بريده بود، ايستاد تا شرايط بازارهاي جهاني و داخلي مبهم‌تر از گذشته شود. ديروز در صرافي‌هاي تهران هر دلار امريكا 3510 تومان، يورو 4220 تومان، پوند 5400 تومان، درهم امارات 957 تومان و لير تركيه 1540 تومان شد.
 اما پايين آمدن قيمت دلار كافي بود تا طلا هم بخواهد ساز نزول بزند. اما كاهش قيمت جهاني طلا هم مزيد بر علت شد تا هر مثقال طلاي آب شده در بازار طلاي تهران 434 هزار تومان داد و ستد شود. اين در حالي بود كه هر گرم طلاي 18 عيار به 100 هزار و 189 تومان برسد. اما ارزاني دلار، قيمت انواع سكه طلا را هم لرزاند. ديروز سكه تمام طرح قديم 979 هزار تومان و سكه تمام طرح جديد 980 هزار تومان معامله شد. نيم سكه و ربع سكه هم 493 هزار تومان و 267 هزار تومان شد ولي سكه يك گرمي 172 هزار تومان ثابت ماند. اونس جهاني طلا اما روندي نوساني را دنبال كرد. به‌طوري كه در ابتدا از 1190 دلار شروع كرد. دو دلار ارزان شد و به 1188 دلار رسيد ولي در زمان تنظيم اين گزارش اونس جهاني طلا با 9 دلار صعود به 1197 دلار رسيد تا شرايط را با ابهامات بيشتري غبار آلود كند.
آقاي بازار ديروز دوباره نرم‌افزار تحليل تكنيكال خود را باز كرد و نودار كشيد. تحليل تكنيكال ديروز بازار طلا نشان مي‌داد كه سطح مقاومتي قيمت طلا در كوتاه‌مدت 1197 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا به زودي به بيش از 1203 دلار خواهد رسيد. به نظر مي‌رسد سطح حمايتي قيمت طلا نيز در شرايط كنوني 1182 دلار است و اگر اين سطح شكسته شود قيمت اين فلز زرد به زودي به كمتر از 1179 دلار خواهد رسيد. اين در حالي بود كه قيمت طلا پس از كاهش شديد در روز جمعه و رسيدن به كمتر از 1167 دلار در هر اونس بار ديگر افزايش يافته و به بالاتر از 1190 دلار رسيده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي افزايش ارزش دلار و رشد شاخص سهام هنوز فشار زيادي را بر قيمت جهاني طلا وارد مي‌كند و افزايش تقاضاي فيزيكي در بازارهاي آسيايي به تنهايي قادر به افزايش چشمگير قيمت اين فلز زرد نخواهد بود.
آقاي بازار كه همچنان معتقد است طلا هم مي‌تواند در كنار دلار نقش حمايتي ايفا كند، تصميم چند روز قبل خود را عملي كرد و ديروز اقدام به خريد شمش طلا و سكه كرد. آقاي بازار ربع سكه را بيشتر از سكه تمام و نيم قبول دارد. به همين خاطر نيمي از سرمايه‌اش را به ربع سكه اختصاص داد و نيم ديگر را به شمش طلا. در همين گير‌و‌دار بود كه از چهارراه استانبول با او تماس گرفتند و از او درباره خردي دلار سوال كردند. او بي‌درنگ اعلام كرد كه فعلا قصد خريد دلار را ندارد و مي‌خواهد منتظر بماند. آقاي بازار اصرار دارد كه دلار در روزهاي آينده كاهش پيدا مي‌كند و مي‌توان در قيمت‌هاي پايين‌تر خريد كرد. ولي اين بدان معنا نيست كه بازار ارز براي سرمايه‌گذاري مناسب نيست. اما اگر ريزتر به قضيه نگاه كنيم متوجه مي‌شويم آقاي بازار از آنجا كه به اندازه كافي دلار دارد و قيمت خريدش خيلي كمتر از قيمت‌هاي امروز است، نيازي به اين نمي‌بيند كه دوباره دلار بخرد. در واقع آقاي بازار و رفقايش به اندازه‌يي دلار دارند كه مي‌توانند با يك اشاره بازار را تكان دهند. اما اينها ادعاهاي اثبات‌شده‌يي نيست و تنها بر اساس شايعات بازار است.
همين چند روز پيش بود كه يكي از دوستان آقاي بازار با او تماس گرفت و گفت قرار است به زودي جلسه‌يي بين دلالان ارز و صرافان و به رياست جمشيد بسم ا... برگزار شود تا براي روند پيش روي بازار ارز و طلا طرح توجيهي بنويسند. البته معلوم نيست اين طرح توجيهي چرا و به چه منظوري قرار است نوشته شود و در نهايت براي چه كسي فرستاده شود. چون آقاي بازار و رفقايش يك نامه هم به سختي مي‌نويسند، چه برسد به طرح توجيهي ! البته برخي مي‌گويند شايد دولت از آنها خواسته تا طرح توجيهي بدهند تا دولت را نسبت به شرايط پيش رو آگاه كنند و پيشنهادات خود را براي آينده بازار مطرح كنند ! البته اينها برخي هستند كه اين چيزها را مي‌گويند، شما نشنيده بگيريد !

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون