مشاور نوبخت:
برنامههاي توسعهيي دو سالانه تهيه شود
مشاور معاون رييسجمهور با اشاره به برخي دلايل عدم اجراي كامل برنامههاي توسعه، بر تهيه برنامههاي دو تا سه سالانه تاكيد كرد. محمد كردبچه در نخستين كنفرانس اقتصاد ايران با اشاره به اينكه براساس قانون برنامه نظام برنامه ايران يك نظام «بودجه برنامه»يي است، گفت: بدينترتيب بايد بودجه هر سال بر مبناي برنامه سالانه و اين برنامه طبق برنامههاي پنجساله و برنامه پنج ساله براساس برنامههاي بلندمدت تهيه شود، اما با اين وجود هيچ گاه به طور كامل به اجرا در نيامده است. وي در ادامه به دو دسته از موانع موجود براي اجراييشدن برنامههاي بلندمدت اشاره كرد و توضيح داد: دسته اول مشكلات فني و ساختاري هستند كه از جمله آنها ميتوان به غيرقابل انعطاف بودن احكام، نبودن جداول مبنا، عدم وجود اولويتها و شاخصهاي بخشي اشاره كرد. مشاور معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور همچنين مشكلات ناشي از ساختار و رفتار سياسي را به عنوان عامل ديگر برشمرد و گفت: با توجه به اينكه دورههاي برنامههاي پنج ساله با دوره رياستجمهوري و مجلس منطبق نيست، همواره دولتها با نمايندگان ادوار مختلف نسبت به برنامههاي تصويب شده ملاحظاتي داشته كه همين امر مانعي در اجراي موفقيتآميز برنامهها به شمار ميرود. كردبچه خاطرنشان كرد: يادم هست برنامه چهارم كه در مجلس ششم نهايي شد هنگامي كه به شوراي نگهبان رفت و ايرادات آن را به مجلس هفتم اعلام كردم در آن دوره نمايندگان بنا را بر رفع تمام ايرادات بدون هيچگونه بحثي گذاشته و آنها را حذف كردند. در اين حالت چون احكام متناظر با جداول حذف شد با وجود اينكه برنامه چهارم جداول زيادي داشت، اما نميتوانست مبنا قرار گيرد. به گفته مشاور معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور تدوين برنامههاي دوسالانه ميتواند اين مسائل را نيز تا حدي برطرف كند. وي با بيان اينكه خوشبختانه دولت يازدهم در تحقق اهداف برنامه پنج ساله تاكيد دارد، افزود: اين در حالي است كه بودجهريزي مبتني بر عملكرد در دستور كار سازمان مديريت و برنامهريزي قرار داشته و ميتواند مبناي تهيه بودجههاي سالانه باشد. اما با توجه به اينكه تحقق شاخصهاي عملكرد به زمان طولانيتر از يكسال نياز دارد لازم است چارچوبها يا افق زماني بلندمدتي پيشبيني شود. مشاور معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور اشارهيي هم به پيشرفتهاي اجراي چارچوب ميانمدت مخارج دولت داشت و گفت: اصلاح زمان مورد نياز براي اجراي فرآيند، رهبري فرآيند، تجربه و علاقهمندي، مهار استعدادهاي مرتبط با ويژگيهاي كاركنان و چالشهاي فني در اين مورد ضروري است در عين حال كه بايد توجه داشت كه از نظر توان كارشناسي براي اين تحولات كمبودي وجود نداشته و ميتوان به آن اعتماد كرد.
چه كسي از آينده خبر دارد؟
مشاور رييس سازمان مديريت و برنامهريزي در حاشيه همايش اقتصاد ايران، درباره امكان بازنگري در قيمت نفت لايحه بودجه 1394 و اينكه هيچ نهاد يا موسسهيي پيشبيني كاهش بيشتر قيمت نفت را نميكرد، گفت: برخي اعتقاد دارند كه دولت كار كارشناسي نكرده و اين اصلا درست نيست، زيرا در ماههاي مهر و آبان دولت در حال تنظيم بودجه بود و در آن زمان قيمت نفت در حدود 70 دلار بود. وي با طرح اين پرسش كه چه كسي ميداند قيمت نفت در سال آينده چقدر خواهد بود، گفت: كساني كه ميگويند قيمت نفت را كاهش دهيد، چه نرخي را به طور قطعي ميتوانند پيشنهاد دهند؛ 55؟ 60؟ 50 دلار؟كردبچه با بيان اينكه دولت لايحه بودجه را ارايه كرده و دو رويكرد مجلس ميتواند اتخاذ كند، افزود: رويكرد اول اين است كه قيمت نفت كاهش يابد؛ اما به ازاي هر دلاري كه قيمت نفت در بودجه كاهش يابد از نظر دلاري 346 ميليون دلار و از نظر ريالي هزار ميليارد تومان درآمدهاي بودجه افت خواهد كرد. وي با اشاره به ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه خاطرنشان كرد: در اين ماده براي بودجه، كميته تخصيص منابع متشكل از نمايندگان خزانهداري و سازمان مديريت و برنامهريزي در نظر گرفته است كه در طول سال به طور مرتب تشكيل جلسه ميدهند و روند وصوليها را بررسي و اگر كمتر از مصوب باشد، آن را تعديل ميكند اما فرق آن با كاهش بودجه در مجلس اين است كه اين كميته با توجه به اولويتهاي دولت، تخصيص بودجههاي عمراني و جاري را انجام ميدهد.