• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

انتقاد رييس سنديكاي صنعت برق ايران از امتيازهاي چيني:

فاينانس چيني همان پول بلوكه شده ايران است

 

رييس سنديكاي صنعت برق ايران با انتقاد از نحوه استفاده از فاينانس چيني و امتيازاتي كه دولت به اين كشور مي‌دهد، گفت: بسته خروج صنعت برق از ركود در حال تدوين است و تا پايان سال نهايي و تقديم دولت و مجلس مي‌شود.
عليرضا كلاهي با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران با اشاره به باز شدن پاي فاينانس‌هاي چيني در صنايع برق و پتروشيمي گفت: نحوه امتياز دهي به فاينانس‌هاي چيني مورد انتقاد ما است و امتيازاتي كه دولت به فاينانسورهاي چيني مي‌دهد لطمات جبران‌ناپذيري به صنعت برق وارد مي‌كند. وي افزود: استفاده گسترده از كالاها و تجهيزات چيني در طرح‌هاي فاينانس شده توسط اين كشور سازندگان و صنعتگران ايراني در صنعت برق را از بين مي‌برد و از آنجا كه فعالان صنعت برق كشور، مخالف بازگشايي فاينانس چيني در طرح‌هاي صنعتي ايران نيستند، معتقد هستند كه بايد فرمولي براي استفاده از كالاهاي چيني تعريف شود كه ساخت داخل و تجهيزات با مشكل مواجه نشود.
 كلاهي اضافه كرد: دولت بايد براي استفاده از فاينانس چيني از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي هم استفاده كند، چرا كه قطعا بخش خصوصي مي‌داند چه كالاهايي را از كشور چين در قالب طرح‌هاي فاينانس وارد كند كه كمترين آسيب به سازندگان و توليدكنندگان داخلي برسد. به گفته وي، علاوه بر اين قيمت‌گذاري مواد و كالاها در داخل چين متناسب با قيمت ارز مبادله‌يي انجام خواهد شد. رييس سنديكاي صنعت برق ايران گفت: بخش خصوصي مي‌تواند در جذب فاينانس مشاركت داشته باشد، اما متاسفانه آنچه كه به عنوان فاينانس از كشور چين دريافت مي‌كنيم، در واقع همان پول‌هاي بلوكه شده ايران است. وي اضافه كرد: در واقع چين پول بلوكه شده ايران را در كشورمان سرمايه‌گذاري مي‌كند و بابت آن بهره مي‌گيرد.
 كلاهي با اشاره به اينكه يكي از شروط فاينانس نيز واردات 60 درصد كالاهاي مورد نياز از چين است، گفت: وزارت نيرو علاوه بر وزارت نفت درصدد استفاده از فاينانس چين است، واردات الزامي
60 درصد از لوازم مورد نياز در صنعت آسيب جدي به برق مي‌زند. وي افزود: در صورتي كه چنين اجباري وجود دارد حداقل كار را به بخش خصوصي بسپارند تا نيازهاي كشور را وارد كنيم و نه كالاي مشابهي كه در داخل توليد مي‌شود. وي ادامه داد: ‌در حال حاضر برق منطقه‌يي‌ها به دنبال اخذ فاينانس چين هستند، پيشنهاد مي‌كنيم 60 درصد كالاي چيني كه قرار است با اخذ فاينانس وارد شود، شامل مواد اوليه توليد داخل باشد. كلاهي در خصوص صادرات برق به كشورهاي همسايه و عراق توسط بخش خصوصي گفت: بايد 30 تا 50 درصد از بازار عراق را به خود اختصاص دهيم و اگر مواد اوليه در زنجيره توليد در كشور قرار گيرد، وضعيت اشتغال تغيير مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون