• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

چاي قاچاق در فنجان‌هاي ايراني


آمار توليد و واردات سالانه چاي خشك در كشور كه بيش از 10 هزار تن كمتر از نياز داخلي اعلام شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي است، نشان مي‌دهد مابقي اين نياز از مبادي غيررسمي به داخل قاچاق مي‌شود.
به گزارش ايسنا، براساس آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان چاي، ايرانيان سالانه بيش از 100 هزار تن چاي خشك مصرف مي‌كنند كه سرانه هر ايراني به 5/1 كيلوگرم مي‌رسد. اين درحالي است كه سال گذشته 64 هزار و 700 تن چاي سياه به ارزش 323 ميليون و 800 هزار دلار به كشور وارد شده است كه با احتساب آمار توليد حدود 25 هزار تني چاي خشك در كشور باز هم موجودي چاي در بازار ايران به حدود 89 هزار تن مي‌رسد و اين در حالي است كه مسوولان وزارت جهاد كشاورزي و سازمان چاي همواره سرانه مصرف ايرانيان در هر سال را بيش از 100 هزار تن اعلام مي‌كنند. طي 9 ماهه امسال هم 35 هزار و 900 تن چاي سياه به ارزش 184 ميليون و 300 هزار دلار به كشور وارد شده كه حدود 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است.
تفاوت فاحش و بيش از 10 هزار تني موجودي چاي در بازار ايران با آمارهاي رسمي توليد و واردات منتشر شده، نشان مي‌دهد كه مابقي نياز كشور از طريق مبادي غيررسمي وارد مي‌شود كه البته هميشه مسوولان و دست‌اندركاران هم به آن اشاره مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون