• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5525 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۵ تير

حسين اميرعبداللهيان در حاشيه نشست جنبش عدم تعهد با الهام علي‌اف ديدار كرد

گام جديد تهران- باكو براي تنش‌زدايي

گروه ديپلماسي 

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به منظور شركت در نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد شامگاه سه‌شنبه در راس هياتي سياسي وارد باكو پايتخت جمهوري آذربايجان شد، در حاشيه اين نشست با الهام علي‌اف، رييس‌جمهور آذربايجان ديدار و گفت‌وگو كرد. اين نخستين ديدار اميرعبداللهيان با الهام علي‌اف بعد از حمله مسلحانه به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران بود. هفتم بهمن ۱۴۰۱ در پي حمله يك فرد مسلح با انگيزه شخصي به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران يكي از كارمندان اين سفارتخانه كشته و دو نفر ديگر مجروح شدند. پس از آن دولت اين كشور اقدام به تخليه سفارت اين كشور در تهران و بازگرداندن ديپلمات‌هاي خود به باكو كرد. البته سركنسولگري اين كشور در تبريز همچنان باز است. در اين مدت تماس‌هاي تلفني بين وزراي خارجه دو كشور برقرار بوده و آخرين گفت‌وگوي تلفني دو وزير چهارم تيرماه انجام شد كه به گفته ناصر كنعاني وزير خارجه جمهوري آذربايجان بر ضرورت مشاركت ايران در عالي‌ترين سطح در نشست عدم تعهد تاكيد كرده بود. به گزارش وزارت خارجه ايران، حسين اميرعبداللهيان در اين ديدار با تبريك برگزاري موفق نشست وزيران امور خارجه اين جنبش، با تاكيد بر اراده مقامات عالي دو كشور در زمينه گسترش مناسبات في‌مابين گفت: با فضاي مثبت در حال شكل‌گيري در روابط دو كشور و خصوصا عبور از برخي سوءتفاهمات، جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي پيگيري و تحقق همه توافقات پيشين اعلام و اعتقاد دارد دو كشور برادر و همسايه به خوبي اراده و توانمندي خود براي عبور از مراحل سخت و شرايط پيش آمده را نشان داده و به ‌طور واقع‌بينانه‌اي با اتكا بر ظرفيت‌هاي گسترده موجود در حوزه همكاري‌ها، پيگيري اهداف مشترك در چارچوب مصالح عاليه في‌مابين را 

در دستور كار روابط خود قرار داده‌اند. اميرعبداللهيان همچنين در اين ديدار ضمن استقبال از فعاليت ديپلمات‌هاي جمهوري آذربايجان در جمهوري اسلامي ايران، جايگاه اين كشور در منطقه و در چارچوب سياست همسايگي را مورد توجه قرار داد. ابلاغ سلام رييس‌جمهور ايران، همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري، حمل و نقل و ترانزيت همچنين ديدگاه اصولي ايران مبني بر لزوم استقرار صلح و ثبات و امنيت در منطقه، از ديگر موضوعات مورد اشاره از سوي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار بود. 


اجازه تهديد ايران از خاك جمهوري آذربايجان را نخواهيم داد
الهام علي‌اف، رييس‌جمهوري آذربايجان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور وزير امور خارجه ايران در باكو، اهميت روابط دو كشور همسايه و مسلمان را مورد اشاره قرار داد و بر اهميت روابط في‌مابين خصوصا در بخش‌هاي اقتصادي از جمله حوزه حمل و نقل و مسيرهاي مواصلاتي تاكيد كرد. رييس‌جمهور آذربايجان با تاكيد بر اينكه كشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاك اين كشور تهديدي عليه منطقه و جمهوري اسلامي ايران صورت گيرد، گفت كه جمهوري آذربايجان به دنبال رفع انسداد كريدورهاي مواصلاتي در منطقه است و به وجود مسيرهاي تاريخي ايران در منطقه پايبند است.  رييس‌جمهور آذربايجان همچنين در اين ديدار سلام متقابل خود به رييس‌جمهور ايران را ابلاغ كرد. طرفين در اين ديدار با اشاره به تكميل روند تحقيقات پرونده مهاجم به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران، درخصوص نحوه فعال‌سازي سفارت جمهوري آذربايجان در تهران گفت‌وگو كردند.


برگزاري نشست جنبش عدم تعهد
به گزارش رسانه‌ها، نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد: متحد و استوار در مواجهه با چالش‌هاي نوظهور» صبح روز چهارشنبه به رياست الهام علي‌اف در باكو آغاز به كار كرد.  حسين اميرعبداللهيان پس از ورود به باكو در توييتر درباره اهميت اين نشست نوشت: جنبش عدم‌تعهد باتوجه به تنوع كشورهاي عضو، يك ظرفيت ويژه در تقويت چندجانبه‌گرايي و هم‌انديشي براي حل چالش‌هاي جديد جهاني است. ‏ همچنين اين سفر فرصتي براي پيگيري و توسعه سياست همسايگي در منطقه است.  حسين اميرعبداللهيان در سخنراني تفصيلي خود در اين نشست گفت: در سطح منطقه‌اي، جمهوري اسلامي ايران ثابت كرده كه همواره يك شريك قابل اعتماد است. يك نمونه آن، همكاري مثال‌زدني ايران در مبارزه با تروريسم و فداكاري نيروهاي ايراني در مبارزه با جنايات داعش در منطقه از جمله در عراق و سوريه است. قهرمان بزرگ مبارزه با تروريسم، سردار سليماني نماد بارز آن به شمار مي‌رود. سياست همسايگي ايران در راستاي تقويت همگرايي بيشتر در منطقه، موفقيت خود را به خوبي به اثبات رسانيده است. ما مصمم هستيم به توسعه همه‌جانبه روابط و همكاري با تمامي همسايگان و كشورهاي جهان ادامه دهيم.


محكوميت حملات به اردوگاه جنين
وزير خارجه افزود: در كنار تهديد سلاح‌هاي كشتار جمعي رژيم جعلي و اشغالگر اسراييل عليه صلح و امنيت منطقه‌ و جهان، خشونت نظام‌مند اين رژيم آپارتايد عليه فلسطيني‌ها، از جمله كشتار بي‌رحمانه زنان و كودكان، تخريب خانه‌ها و نيز اهانت به اماكن مقدس شامل مسجدالاقصي كماكان ادامه دارد. ما حملات وحشيانه اخير رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌هاي بي‌گناه در جنين را به‌ شدت محكوم مي‌كنيم و از جامعه جهاني درخواست داريم كه قاطعانه و به سرعت عليه اين رژيم جعلي و اشغالگر و اقدامات دشمنانه آن واكنش نشان دهد. بايد به جنايات اين رژيم اشغالگر پايان داده شود. بي‌ترديد نتيجه عادي‌سازي روابط برخي كشورها با رژيم صهيونيستي، بي‌ثبات‌سازي منطقه و پشت كردن به ارزش‌ها و آرمان‌هاي مردم فلسطين و جهان اسلام است، تصريح كرد: حملات نظامي رژيم جعلي اسراييل در منطقه از جمله عليه سوريه و لبنان و فلسطيني‌ها بايد فورا پايان يابد.


لزوم خاتمه جنگ در اوكراين
حسين اميرعبداللهيان وضعيت اوكراين را نيز مورد اشاره قرار داد و افزود: در مورد وضعيت اوكراين و قفقاز نيز ما بار ديگر بر لزوم خاتمه جنگ اوكراين و حل سياسي آن تاكيد داريم. معتقديم حل و فصل اختلافات در منطقه قفقاز جنوبي از طرق مسالمت‌آميز امكان‌پذير است. در ديدارم با آقاي الهام علي‌اف رييس‌جمهور محترم آذربايجان دريافتم كه كشور آذربايجان براساس توافق سه‌جانبه روسيه، ارمنستان و آذربايجان به دنبال رفع انسداد از خطوط مواصلاتي در منطقه است و هيچ نيتي براي ايجاد انسداد نسبت به كشورهاي همسايه در باكو به چشم نمي‌خورد. اين موضوعي است كه رييس‌جمهور قويا بر آن تاكيد كرد و البته موضوع حل و فصل مسالمت‌آميز مناقشات در قفقاز جنوبي بدون تغيير در مرزها همواره مورد تاكيد جمهوري اسلامي ايران است.


تاكيد بر لزوم از بين بردن فوري  سلاح‌هاي هسته‌اي 
وزير خارجه همچنين در ادامه سخنانش در نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد گفت: در راستاي تلاش براي تقويت حداكثري «حاكميت قانون» در جهان، جنبش عدم تعهد بايد فعالانه‌تر به ايفاي نقش در سازمان‌هاي بين‌المللي بپردازد؛ اين جنبش بايد نيرومندتر از قبل از تقويت چندجانبه‌گرايي حمايت كند؛ بايد مخالفت خود با استفاده ابزاري از نهادهاي بين‌المللي را با صداي بلندتري در جهان اعلام كند؛ جنبش بايد قاطعانه‌تر به دفاع از اصول بنيادين حقوق بين‌الملل، به ويژه اصول و اهداف منشور ملل متحد بپردازد و بر موضع اصولي خود در تاكيد بر لزوم ازبين بردن كامل و فوري سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان اصرار ورزد. همچنين، فعاليت‌هاي بيشتر و موثرتر جنبش در حمايت از تحقق حقوق فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ملت‌ها را ضرورتي اجتناب‌ناپذير مي‌دانيم. امروزه، تلاش براي تحقق توسعه پايدار جوامع يك ضرورت اساسي به شمار مي‌رود. معتقديم اين هدف، با فراهم ساختن ظرفيت‌هاي ملي مناسب و دسترسي به منابع مالي، فناوري‌هاي نوين و دانش فني محقق مي‌شود. دولت‌هاي توسعه يافته نمي‌توانند هزينه اقدامات خود در تخريب محيط‌زيست جهان را به گردن كشورهاي در حال توسعه بيندازند و از ايفاي تعهدات مسلم خود سر باز زنند. دستيابي به توسعه حق هر ملتي است. خرسنديم كه جنبش قويا اعمال تحريم‌ و ساير اقدامات زورمدارانه يكجانبه در جهان را محكوم كرده و خواستار رفع آنها شده است. تحريم‌هاي يكجانبه، غيرقانوني، غيرانساني و مصداق بارز تروريسم اقتصادي بوده و آشكارا حقوق بشر ملت‌هاي هدف را نقض مي‌كند.


آذربايجان به دنبال مسدود كردن مسيرهاي مواصلاتي تاريخي بين ايران و ارمنستان نيست
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره ديدارش با الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان گفت: اين گفت‌وگو با حضور هيات رسمي و وزير خارجه جمهوري آذربايجان و ديگر مقامات كشور آذربايجان انجام شد. امنيت جمهوري آذربايجان را امنيت منطقه و امنيت ايران مي‌دانيم و درخصوص حادثه‌اي كه در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران رخ داد كه ما را متعجب و متاسف با رييس‌جمهور گفت‌وگو كردم و همان‌طور كه سخنگوي قوه قضاييه ايران اعلام كرد پرونده رسيدگي به اقدام مسلحانه ضارب در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران مراحل تحقيقاتي خودش را كامل كرده است. با مقامات كشور دوست و برادر جمهوري آذربايجان اتفاق نظر داريم كه مراحل تحقيق اين پرونده در طرف آذربايجان با سرعت تكميل شود. راي شديد و اشد مجازات در انتظار ضارب و هر طرفي است كه در اين اقدام جنايتكارانه نقش داشته است. اقداماتي در حوزه پليس ديپلماتيك اتخاذ شده و با مسبباني كه به هر نحو قصوري در اين حادثه داشتند برخورد جدي صورت گرفته است. وزير خارجه افزود: با رييس‌جمهور و مقامات جمهوري آذربايجان اتفاق نظر داريم كه مسير تاريخي و كريدور راه‌آهني كه از ايران مي‌گذرد به سرعت فعال شود. كريدور ريلي ارس، كريدور مورد توافق ماست كه به دستور آقاي رييسي عمليات اجرايي آن به زودي شروع خواهد شد و اميدواريم ظرف يك سال بهره‌برداري آن انجام شود. اين كريدور نقش اصلي را در اتصال آذربايجان به نخجوان برعهده دارد. درخصوص رفع انسداد از مسيرهاي مواصلاتي در منطقه نيز با آقاي الهام علي‌اف گفت‌وگو داشتيم و رييس جمهور آذربايجان تاكيد كرد كه رفع انسداد منجر به بسته شدن مسيرهاي مواصلاتي تاريخي بين ايران و ارمنستان شود، تحليل و ارزيابي نادرستي است و ايشان تاكيد كرد كه جمهوري آذربايجان به دنبال بستن مسيرهاي مواصلاتي تاريخي ايران در منطقه نبوده و هرگز نخواهد بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون