• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5608 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۳۰ مهر

«اعتماد» از نشست صلح قاهره و تشديد اختلافات در خصوص وضعيت بحراني غزه گزارش مي‌دهد

روزهاي پر التهاب غزه

گروه جهان| پانزدهمين روز جنگ در غزه در حالي روز گذشته نيز ادامه داشت كه همچنان مردم و غيرنظاميان اين منطقه به واسطه شدت حملات رژيم صهيونيستي جان خود را از دست مي‌دهند؛ به‌طوري‌كه مطابق تازه‌ترين آمارها تا روز گذشته بيش از 4385 در نوار غزه شهيد و بالاي 13 هزار نفر نيز مجروح شده‌اند.
در چنين شرايطي طي ديروز و امروز دو اتفاق مهم در خصوص غزه رقم خورد. نخستين موضوع بازگشايي موقت مرز رفح و ارسال 20 كاميون كمك‌هاي بشردوستانه به مردم غزه بود. اين مساله از آنجا اهميت دارد كه در طول دو هفته اخير و با توجه به وخامت وضعيت مردم غزه، هيچ‌گونه توافقي ميان امريكا، مصر و اسراييل به منظور بازگشايي مرز رفح صورت نگرفته بود. در اين ميان منابع خبري اعلام كردند كه ديروز قرار بود گذرگاه رفح به مدت 6 ساعت بازگشايي شود، اما بعد خبر رسيد كه با گذشت 20 كاميون از مرز دوباره ايست و بازرسي مصر اين گذرگاه را بسته است.
تحول بعدي ديگر در خصوص وضعيت غزه اين است كه روز گذشته نشست قاهره براي صلح در غزه نيز با حضور سران بيش از 30 كشور برگزار شد. مطابق اعلام قبلي سه اولويت اصلي در اين نشست كه در پايتخت جديد اداري مصر برگزار شد، آتش‌بس فوري و اجازه ورود پايدار كمك‌هاي انسان‌دوستانه به نوار غزه و نيز تلاش براي آغاز فوري روند صلح فراگير براي حل مناقشه فلسطين و رژيم صهيونيستي براساس راه‌حل دو دولتي است.
در همين رابطه شاهد بوديم روز گذشته سران و مقامات عربي حاضر در نشست ديروز مانند روزهاي قبل تنها به انتقاد و ابراز نگراني در خصوص وضعيت انساني وخيم غزه پرداختند و تا لحظه تنظيم اين گزارش خروجي خاصي به منظور آتش‌بس يا اعزام كمك‌هاي بشردوستانه پايدار به مردم غزه مشاهده نشده است. حتي طي روزهاي قبل نيز شاهد بوديم همزمان با بسته بودن مرز رفح و محاصره كامل بيش از 2 ميليون نفر در اين منطقه، مصر و اردن به صراحت اعلام كردند كه هيچ‌گونه آواره‌اي را از غزه پذيرش نخواهند كرد.
ابهامات در سرنوشت غزه
در چنين شرايطي و در حالي كه رژيم صهيونيستي از هفته قبل مدعي شده كه به دنبال ورود زميني به غزه است، خبرگزاري بلومبرگ در تازه‌ترين گزارش خود آورده است كه گويا امريكا و اسراييل در مورد آينده غزه به توافقاتي رسيده‌اند و در نظر دارند كه با اشغال دوباره اين منطقه يك دولت موقت و دست‌نشانده را تحت پوشش نظارت سازمان ملل در آنجا مستقر كنند. در واقع استراتژي اعلامي اسراييل كه با حمايت امريكا نيز همراه شده، اين است كه آنها مدعي هستند قصد دارند حماس را در غزه از بين ببرند. اين موضوع در شرايطي مطرح مي‌شود كه بسياري از تحليلگران و حتي مقامات سابق صهيونيستي تاكيد دارند با توجه به شبكه تونل‌هاي زير زميني و نفوذ حماس در غزه، نه تنها ورود زميني به اين منطقه اشتباهي مرگبار است، بلكه اساسا فكر از بين رفتن كامل حماس نيز چندان قابل تحقق و اجرا نيست.
البته در اين ميان امريكايي‌ها نگراني‌هاي خاص خود را دارند. آنها در طول هفته اخير دو موضوع‌گيري برخلاف سياست‌هاي اعلامي اسراييل داشته‌اند. نخست اينكه همزمان با تصميم صهيونيست‌ها به منظور كوچ اجباري بيش از 1.1 ميليون نفر از مردم شمال غزه به سمت جنوب اين منطقه سرازير شدند، آنتوني بلينكن وزير خارجه امريكا هم‌راستا با اعتراضات گسترده نهادهاي مدني نسبت به اين تصميم، گفت كه از چنين سياستي حمايت نخواهد كرد. از سوي ديگر در حالي بايدن چهارشنبه هفته قبل به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرد كه در خلال صحبت‌ها و حمايت‌هايش از اسراييل، گفته بود: فكر اشغال دوباره غزه از سوي اسراييل، اشتباهي بزرگ است.
در واقع به گفته كارشناسان نگراني‌هاي بالقوه در اين است كه ورود زميني اسراييل به غزه نه تنها به كشتار بيشتر مردم بي‌دفاع اين شهر دامن مي‌زند، بلكه مقدمات يك جنگ طولاني‌مدت كه خطر سرايت آن را به ساير نقاط دارد نيز فراهم مي‌سازد. همچنين تحليلگران غربي و حاميان اسراييل نيز معتقدند كه اين كار ريسك بزرگي براي رژيم صهيونيستي محسوب مي‌شود زيرا اولا بايد وارد يك جنگ شهري با حماس شوند و از سوي ديگر احتمال مقاومت مردم در قبال نيروهاي اشغال‌گر نيز زياد است. همچنين موضوع تشكيل دولت موقت نيز طرحي است كه با سوالات و ابهامات زيادي مواجه شده؛ ويليام آشر، عضو ارشد سابق سازمان سيا به بلومبرگ گفته است: ايجاد دولت موقت بسيار سخت است، زيرا از يكسو گرفتن موافقت دولت‌هاي عربي در اين رابطه دشوار است و از سوي ديگر امكان اعتماد به اسراييل براي موفق بودن چنين طرحي نيز فعلا مورد ترديد حاميان اين رژيم  قرار دارد.


دو دستگي در  امريكا

از سوي ديگر شواهد نشان مي‌دهد كه اكنون علاوه بر افكار عمومي جهان نسبت به جنايات صورت‌گرفته در غزه، در داخل امريكا نيز ميان مقامات و قانونگذاران اين كشور بر سر حمايت بي‌ چون و چرا از اسراييل و تداوم كشتار غير نظاميان در غزه، نوعي دو دستگي قابل توجه ايجاد شده است. در اين رابطه المانيتور روز گذشته گزارش داد كه آنتوني بلينكن وزير امور خارجه ايالات متحده در بحبوحه نااميدي فزاينده داخلي نسبت به مديريت اين وزارتخانه در جنگ، يك جلسه با كاركنان عرب و مسلمان وزارت خارجه امريكا برگزار كرده است. در واقع اين جلسه در حالي برگزار شده كه يكي از مقامات وزارت خارجه اين كشور در اعتراض به كشتار بيش از 4 هزار غيرنظامي در غزه از سمت خود استعفا داده است.
طبق گزارش‌هاي منتشر شده اين جلسه بعد از ظهر جمعه برگزار شده و بلينكن در اين نشست شرحي از سفر خود به كشورهاي منطقه را به كاركنان عرب و مسلمان وزارت خارجه داده است. گفتني است بلينكن در حالي از سفر خود به خاورميانه و سرزمين‌هاي اشغالي به تازگي بازگشته كه گفته مي‌شود او قرار است دوباره در راس هياتي ديپلماتيك به اسراييل و برخي ديگر از پايتخت‌هاي عربي سفر كند. اين در حالي است كه از ابتداي شروع جنگ امريكا نه تنها كمك‌هاي تسليحاتي خود را از اسراييل دريغ نكرده، بلكه با اعزام ناوگان بزرگ نظامي به مديترانه شرقي، نشان داده آماده حمايت بي‌ چون و چرا از اسراييل است. در چنين شرايطي و در حالي كه گفته مي‌شود دولت بايدن يك بودجه اضافي 14 ميليارد دلاري را براي كمك به اسراييل به كنگره ارايه كرده، نشريه هافينگتون پست در گزارشي آورده است كه برخي ديپلمات‌هاي امريكا صداي مخالفت خود را از نوع عملكرد دولت بايدن در قبال جنگ غزه بلند كرده‌اند به‌طوري‌كه سخنگوي وزارت خارجه امريكا در صحبت‌هايي گفته كه بلينكن از اين صداهاي مخالف استقبال مي‌كند. هافينگتون‌پست همچنين از استعفاي يكي از مقامات وزارت امور خارجه در بخش انتقال تسليحات خبر داده و نوشت كه او هفته گذشته در نامه‌اي افزايش كمك‌هاي نظامي امريكا به اسراييل را ناعادلانه، مخرب و كوته‌بينانه عنوان و سپس از سمت خود استعفا كرده است. امري كه باعث شده وزير خارجه امريكا بگويد: برخي از همكاران ما در منطقه، به ويژه در ميان كاركنان محلي، مستقيما تحت‌تاثير خشونت قرار گرفته‌اند. از جمله با از دست دادن عزيزان و دوستان‌شان. همچنين ديگر همكاران در امريكا نيز به‌شدت نگران وضعيت ميداني جنگ بوده و انتقادات خود را در اين خصوص مطرح كرده‌اند. وي افزود: «همچنين بياييد فضاي بحث و مخالفت را كه سياست‌ها و نهاد ما را بهتر مي‌كند، حفظ و گسترش بدهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون