• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3889 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ شهريور

تلاش داعش براي ايجاد تفرقه در افغانستان

حمله به مسجد شيعيان در كابل

گروه جهان| هرچند تمام مردم در افغانستان در معرض حملات تروريستي قرار دارند و تروريست‌ها، شيعه و سني، ازبك، تاجيك و پشتون نمي‌شناسند، اما بايد بر اين موضوع تاكيد كرد كه شيعيان بزرگ‌ترين قربانيان حملات تروريستي در افغانستان و پاكستان هستند. در آخرين آن، روز گذشته يك بمبگذار انتحاري و دو مرد مسلح كه خود را با لباس پليس به مسجد امام زمان (عج) در كابل رساندند، با حمله به نمازگزاران حداقل جان 14 تن از آنها را گرفتند. 
دقايقي پس از انجام اين عمليات، داعش رسما مسووليت اين حمله را برعهده گرفت. اين اقدام تنها يك روز پس از آن رخ داد كه فرمانده ارشد ايالات متحده در افغانستان وعده داد تا تروريست‌هاي داعش را در افغانستان شكست دهد و در طرف مقابل از طالبان خواست تا در مذاكرات صلح شركت كنند. 
خبرگزاري رويترز روز گذشته گزارش داد كه بمبگذار انتحاري خود را در دروازه ورودي مسجد امام زمان (عج) در شمال شهر كابل منفجر كرد و بخشي از ساختمان مسجد را آوار كرد و دو مهاجم ديگر به ساختمان اصلي مسجد حمله كردند و نمازگزاران را مورد هدف قرار دادند. طبق گفته وزارت كشور افغانستان دست كم دو پليس در اين حمله كه با مهاجمان درگير شده بودند كشته و هشت تن ديگر نيز زخمي شدند. شاهدان عيني به رويترز اعلام كردند كه مهاجمان در داخل ساختمان نارنجك انداختند. اما طبق گفته مسوولان پليس بمبگذار انتحاري خود را در دروازه ورودي مسجد منفجر كرد. 
به گزارش نيويورك تايمز، برخي نمازگزاران از ترس تروريست‌ها خود را از پنجره‌ها به پايين انداختند و حتي موج انفجار نيز برخي نمازگزاران را پرتاب كرده است. عيد محمد اكبري يكي از نمازگزاران كه فرار كرد نيز گفت: صدها نفر در داخل حضور داشتند و نيمي از مسجد پر از نمازگزاران بود و زنان در طبقه بالا و مردان در طبقه پايين مشغول نماز بودند. او كه پا برهنه در اطراف مسجد راه مي‌رفت گفت: مهاجمان با نارنجك وارد مسجد شدند و به مردم حمله كردند و با نيروهاي امنيتي درگير شدند. 
گفتني است پيش از اينكه داعش مسووليت حمله را برعهده بگيرد، طالبان بلافاصله دخالت در عمليات و دست داشتن در آن را تكذيب كرد. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در پيامي از طريق واتس‌آپ گفت: ما هيچ دخالتي در حمله به مسجد شيعيان نداشتيم و اين اقدام از سوي افرادي صورت گرفته كه قصد تفرقه در ميان ملت ما را دارند. اما اگر داعش مسووليت اين حمله را هم به عهده نمي‌گرفت سبك و شيوه اقدام حمله به مسجد كاملا شبيه اقدامات تروريست‌هاي اين گروه بود. چرا كه اين گروه تروريستي طي ماه‌هاي گذشته به طور منظم اقليت شيعيان هزاره افغانستان را مورد حمله قرار داده و قصد دارد تاكتيك خشونت‌هاي فرقه‌اي را وارد افغانستان كند. همان شيوه‌اي كه در عراق و سوريه انجام داد و تا حدودي نيز موفق عمل كرد. 
اين حمله اما در كمتر از 24 ساعت پس از آن صورت گرفت كه فرمانده ارشد نظامي دونالد ترامپ در افغانستان قول داد كه داعش و القاعده را از كشور حذف كند. ژنرال نيكلسون در سخنراني خود در كابل پس از اعلام استراتژي كاخ سفيد و دولت ترامپ در خصوص افغانستان و افزايش شمار سربازان امريكايي در اين كشور گفت كه طالبان نمي‌تواند انتظار پيروزي نظامي در اين كشور را داشته باشد و زمان آن است كه آنها براي پيوستن به روند صلح، اقدام كنند. ما نيز در افغانستان موفق نخواهيم شد مگر اينكه امنيت ملي را در اين كشور تامين كنيم. 
ايالات متحده پس از تهاجم سال 2001 به افغانستان، طولاني‌ترين جنگ تاريخ خود را با طالبان در افغانستان رقم زده است كه پس از گذشت حدود 17 سال از آن نمي‌توان پاياني براي آن متصور بود. در حال حاضر داعش نيز سعي دارد كه در افغانستان موقعيت خود را تثبيت كند و با انجام عمليات روز گذشته قصد داشت تا براي نيكلسون و امريكا خط و نشان بكشد. 
اما طالبان نيز با وجود دعوت امريكا به صلح بازهم به اقدامات خود ادامه مي‌دهد. طبق گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس طالبان به يك پاسگاه امنيتي در ولايت قندهار حمله كرده است كه پايگاه اصلي شورشيان به حساب مي‌آيد و در اين حمله نيز چهارتن از اعضاي ارتش افغانستان كشته شدند. اما نيروهاي امنيتي توانستند با كمك نيروي هوايي افغانستان اين حمله را خنثي كنند. 
گفتني است طي هفته گذشته دولت ترامپ پس از ماه‌ها جلسات در سطح بالا اعلام كرده است كه نيروهاي خود را در افغانستان گسترش دهد و احتمال مي‌رود در كنار حدود 8هزار نيروي كنوني امريكا در افغانستان 4هزار نيروي ديگر نيز در كشور مستقر شوند. ترامپ در سخنراني خود در اين خصوص، از سياست اوباما در قبال افغانستان انتقاد كرد و تاكيد كرد كه خروج امريكا از افغانستان مي‌تواند به گسترش تروريست‌ها در اين كشور منجر شود. وي افزود كه نيروهاي بيشتري در افغانستان نياز است تا فضاهايي كه گروه‌هاي تروريستي حضور دارند اجازه رشد پيدا نكنند. وي افزود پيامدهاي خروج سريع، بسيار بد و غير قابل قبول خواهد بود. خروج شتابزده خلأ ايجاد مي‌كند و افغانستان به سرعت از تروريست‌هاي داعش و القاعده پر مي‌شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون