• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

انفجار در متروي سن پترزبورگ مسكو را شوكه كرد

۱۰ كشته و ۵۰ زخمي در حمله تروريستي در روسيه

گروه جهان | منابع رسانه‌اي از وقوع انفجار در ايستگاه‌ متروي شهر سن پترزبورگ روسيه خبر دادند. بنا بر اعلام مقام‌هاي امنيتي روسيه اين انفجار «تروريستي» بوده‌ اما هنوز گروهي مسووليت آن را بر عهده نگرفته است. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي‌نيوز عربي، خبرگزاري تاس از كشته شدن دست‌كم ۱۰ تن در اين انفجار خبر داده است و حداقل ۵۰ تن از جمله چندين زن و كودك نيز زخمي‌ شده‌اند. شبكه خبري روسيا ۲۴ و رويترز اعلام كردند انفجار ناشي از يك بمب دست‌ساز ميان دو ايستگاه مترو بوده است. بر اساس اعلام مقامات روسيه در ايستگاه مترو «پلوشاد واستاناولنيه» در مركز سن پترزبورگ نيز يك بمب ديگر دست ساز (دستگاه انفجاري) پيدا شده اما اين دستگاه انفجاري عمل نكرده است. به گزارش وستي اين انفجار در داخل واگن قطار در حال حركت در خط متروي آبي رخ داده است. پس از اين اتفاق، فعاليت تمام ايستگاه‌هاي مترو سن پترزبورگ متوقف شده و نيروهاي امنيتي و امدادي در حال بررسي اين حادثه هستند. متروي سن‌پترزبورگ داراي ۶۷ ايستگاه در ۵ خط است كه روزانه بيش از دو ميليون نفر مسافر را جابه‌جا مي‌كند و شانزدهمين متروي شلوغ دنيا از حيث جابه‌جايي مسافر محسوب مي‌شود. پس از انفجار، وضعيت فوق‌العاده امنيتي در تمامي پايانه‌هاي حمل و نقل اين شهر و همچنين مسكو و قازان به اجرا درآمد و ماموران امنيتي بازرسي همه مسافران را با دقت بالايي انجام دادند. همچنين حضور نيروهاي امنيتي در تمامي فرودگاه‌هاي بين‌المللي روسيه افزايش يافت.
سازمان امنيت روسيه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور را در جريان انفجار روز گذشته قرار داد. پوتين نيز با خانواده‌هاي كشته شده اين حادثه ابراز همدردي كرد. پوتين كه براي ديداري رسمي با الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهور بلاروس، خود در سن‌پترزبورگ به سر مي‌برد تاكيد كرد كه نهادهاي مربوطه دولتي بررسي علت اين حادثه و كمك به آسيب دادگان را در دستور كار دارند.
وي در سخنان اوليه تصريح كرد دليل انفجار هنوز روشن نيست و مقامات مشغول بررسي آن هستند اما همه احتمال‌ها از جمله تروريسم در نظر گرفته مي‌شود. هم‌زمان گزارش شده شبكه اجتماعي فيس‌بوك جهت كمك به شهروندان سن‌پترزبورگ دكمه «من سلامت هستم» را پس از انفجار مترو فعال كرده تا از اين طريق اعضاي فيس‌بوك بتوانند سلامتي خود را به دوستان و خانواده‌هاي خود اعلام كنند. گفته مي‌شود بمب امروز سن‌پترزبورگ از دسته بمب‌هاي دست‌سازي بوده كه با گلوله‌هاي انفجاري ساخته مي‌شوند. در حالي كه تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين انفجار را برعهده نگرفته است با اين حال گروه تروريستي داعش طي هفته‌هاي اخير تهديدات خود عليه روسيه به ويژه رييس‌جمهور اين كشور را افزايش داده و طي روزهاي اخير نيز پوستري را با تصوير گلوله خورده پوتين در رسانه‌هاي خود منتشر كرده است. قطارها و ايستگاه‌هاي قطار تبديل به اهداف تكراري براي تروريست‌ها در روسيه شده‌اند و در سرتاسر اروپا نيز ايستگاه‌هاي مترو هدف حملات تروريستي قرار مي‌گيرند. در سال 2009 ميلادي، انفجار يك بمب در متروي سريع‌السير در مسير مسكو – سن پطرزبورگ منجر به كشته شدن 27 نفر شد.
پس از اتفاق روز گذشته، ديميتري مدودف، نخست‌وزير روسيه، ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه و «كريل» اسقف اعظم روسيه با ارسال پيام‌هايي با خانواده كشته‌شدگان اين حادثه ابراز همدردي كردند. در همين حال در نخستين واكنش‌هاي بين‌المللي نسبت به اين انفجار، وزارت خارجه سوريه با انتشار بيانيه‌اي به شديدترين وجه ممكن انفجار در متروي سن پترزبورگ را محكوم كرد. رييس‌جمهور مولداوي نيز حادثه تروريستي متروي سن‌پترزبورگ را محكوم كرد. ايگور دودون گفت: اين حادثه غم‌انگيز را به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و مردم اين كشور تسليت مي‌گويم. تروريسم بين‌المللي مرز ندارد، مليت ندارد و بدون مذهب و اعتقاد است.
بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس هم با خانواده قربانيان و آسيب‌ديدگان حادثه متروي روسيه ابراز همدردي كرد. دولت آلمان نيز در پيامي با قربانيان و مجروحان اين حادثه ابراز همدردي كرد.
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز ضمن محكوميت شديد واقعه تروريستي متروي سنت پترزبورگ با ملت و دولت روسيه و بازماندگان اين حادثه تاسف‌بار، ابراز همدردي كرد. قاسمي در اين باره گفت: ايجاد ناامني و كشتار انسان‌هاي بي‌گناه، حقارت بارترين عمل براي دستيابي به اهداف سياسي است كه با هر هدف و انگيزه‌اي محكوم و مردود است. بار ديگر ضرورت مشاركت جمعي بين‌المللي در مقابله جدي با تروريسم را فارغ از انگيزه‌هاي آن يادآور مي‌شويم و معتقديم خشكاندن ريشه‌هاي اين جنايات خباثت آلود و سبعانه راهي جز عزم و اراده جدي همه دولت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي و در يك كلمه اجماع بين‌المللي ندارد.
دولت روسيه نيز سه روز عزاي عمومي به دنبال اين حادثه اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون