• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

دودكش غيراستاندارد بخاري مدرسه حادثه آفريد

گازگرفتگي11 دانش‌آموز و معلم‌شان

اعتماد

درست پس از پايان تعطيلات نوروزي و در نخستين روز تحصيلي سال جديد، گازگرفتگي سبب شد تا معلم و 11 دانش‌آموز مقطع ابتدايي مدرسه روستاي عباس بولاغي شهرستان شاهين‌دژ در آذربايجان غربي راهي بيمارستان شوند. روز گذشته رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي آذربايجان‌غربي به خبرگزاري ايسنا گفت: «اين حادثه به‌علت نصب غيراستاندارد دودكش بخاري كلاس اتفاق افتاده كه دانش‌آموزان و معلم‌شان توسط نيروهاي فوريت‌هاي پزشكي به بيمارستان شهيد راثي شاهين‌دژ اعزام و بستري شدند. وضعيت عمومي مصدومين اين حادثه رو به بهبودي است و احتمالا همين امروز مرخص شوند.»
با اين وجود مدير آموزش و پرورش شاهين‌دژ در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد كه سيستم گرمايشي اين مدرسه شوفاژ است و حادثه پيش آمده ناشي از استفاده از وسايل غيراستاندارد نبوده. سياوش اسدي مي‌گويد: «ما كاملا به وسايل گرمايشي استفاده شده در مدارس نظارت داريم و هيچ مدرسه‌اي حتي در روستاها از وسايل غيراستاندارد استفاده نمي‌كنند. اتفاقي كه در اين مدرسه افتاد به اين دليل بود كه در پي وزش بادهاي شديد در چند روز گذشته در اين منطقه، لوله خروجي شوفاژخانه مدرسه تكان خورده بود و اين موضوع باعث شد تا گاز مونواكسيد كربن به فضاي داخلي شوفاژخانه برگشت داده شود. بر اثر انباشت اين گاز، دانش‌آموزان و معلم كلاسي كه نزديك‌تر به شوفاژخانه بود دچار نشانه‌هاي گازگرفتگي شدند.» صبح دوشنبه معلم اين كلاس با احساس سرگيجه و مشاهده علايم مشابه در دانش‌آموزانش همه را به محيط بيرون هدايت كرد و با تماس با فوريت‌هاي پزشكي گازگرفتگي تاييد شد و همه دانش‌آموزان و معلم، به بيمارستان اعزام شدند: «بچه‌ها به خاطر اين ماجرا كمي ترسيده بودند اما خوشبختانه ميزان گازگرفتگي شديد نبود و تمامي آنها و معلم‌شان پس از معاينه و اطمينان از سلامت‌شان ترخيص شدند. لوله آسيب‌ديده شوفاژخانه تعويض شد و مطمئنا مشكلي در مورد امنيت مدرسه وجود ندارد.»
اين مدرسه دو كلاسه در روستاي عباس‌بولاغي 23 دانش‌آموز دارد و براي دانش‌آموزان كلاسي كه از شوفاژخانه دور بود مشكلي ايجاد نشده است. بهمن ماه سال گذشته يكي از خبرسازترين حوادث مربوط به ايمني در مدارس مربوط به گازگرفتگي 26 دانش‌آموز مشهدي بود. اين اتفاق كه در دبيرستان پسرانه شاهد فردوسي اين شهر رخ داد سبب شد تا تيمي از اورژانس شامل 4 آمبولانس و يك اتوبوس آمبولانس براي امدادرساني راهي مدرسه شوند. از 26 دانش‌آموز حادثه ديده در اين مدرسه، 11 نفر به صورت سرپايي در محل درمان و اكسيژن تراپي و تعداد 15 نفر ديگر به اورژانس بيمارستان
امام رضا (ع) مشهد منتقل شدند. علت اين حادثه پايين آمدن زياد دماي هوا، در ناحيه دودكش يكي از كلاس‌ها و وارونگي هوا اعلام شد. سال 94 هم سهل‌‌انگاري در نصب بخاري صنعتي در نمازخانه يك مدرسه، يك قرباني گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون